Artykuł dla
rodziców uczniów klas VIII na temat:
„Rola rodziców w
przejściu ośmioklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej”
22 listopada 2021 r.
Z myślą o dylematach dotyczących wyboru szkół
ponadpodstawowych przez Państwa dzieci postanowiłam pomóc Państwu w zrozumieniu
dlaczego, jak i w jakim celu m.in. rodzice angażują się w proces tranzycji
uczniów klas ósmych.
Rodzice:
- są obserwatorami rozwoju dzieci, ich potencjału
edukacyjnego jak i zawodowego,
- dostrzegają zasoby swoich dzieci,
- pomagają określić, nazwać marzenia, zainteresowania,
- niejednokrotnie pomagają w ukierunkowaniu zainteresowań,
talentów,
- sprzyjają rozwojowi zasobów dzieci poprzez kierowanie ich
na rozmaite zajęcia,
- dopingują, wspierają w chwilach zwątpienia we własne
talenty,
- są obserwatorami tego, co dzieje się z dziećmi podczas
podejmowania wyzwań, którymi są m.in. decyzje edukacyjno-zawodowe.
Z doświadczenia
zawodowego mogę podzielić rodziców na 3 grupy, które w różnym zakresie
uczestniczą w procesie tranzycji ośmioklasistów ze szkoły podstawowej do
ponadpodstawowej:
- Pierwszą grupę stanowią rodzice, którzy nie postrzegają
siebie jako potencjalnych doradców. Nie dają sobie prawa bycia nim, nie
dostrzegają takiej roli w swoich aktywnościach.
- Drugą grupę stanowią rodzice, którzy chętnie rezygnują ze swojej roli w
procesie wspierania dzieci w zakresie doradztwa zawodowego. Twierdzą, że lepiej
będzie, jeśli to szkoła się tym zajmie. Chętnie stoją z boku, robią przestrzeń
dla innych.
- Trzecią grupę stanowią rodzice zaangażowani, którzy chętnie
dzielą się informacjami o swoich dzieciach. Biorą udział w różnych
przedsięwzięciach, np. jako goście opowiadają o swoich zawodach, zapraszają do
swoich miejsc pracy. Pytają nauczycieli, pedagoga, doradców zawodowych o swoim
dziecku.
W jaki sposób rodzic może pomóc w tranzycji ze szkoły
podstawowej do ponadpodstawowej?
Rodzice mogą wspierać swoje dzieci w ósmej klasie poprzez:
- wspólny udział w tzw. dniach otwartych, których
organizatorami są szkoły ponadpodstawowej,
- udział w poradach, konsultacjach dziecka ze specjalistą
(doradcą zawodowym),
- obecność podczas wizyty u lekarza medycyny pracy (jeśli ich
dzieci chcą się uczyć w technikach lub szkołach branżowych),
- wspieranie dzieci w gromadzeniu informacji o profilach
kształcenia w liceum/technikum czy szkole branżowej I stopnia,
- towarzyszenie w zbieraniu informacji o wybranej szkole
ponadpodstawowej,
- poszukiwanie zasobów informacyjnych o sytuacji wybranego
zawodu na rynku pracy,
- organizowanie wizyt zawodoznawczych, jeśli tylko są takie
możliwości,
- uwzględnienie w planach wakacyjnych różnych terminów
związanych z rekrutacja do szkoły ponadpodstawowej,
- dostarczenie do szkoły ponadpodstawowej opinii, orzeczenia,
które otrzymało ich dziecko z poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- pomaganie w złożeniu do szkoły podania i innych wymaganych
dokumentów,
- rozmowy z dzieckiem,
- udzielanie informacji o dziecku np. doradcy zawodowemu,
wychowawcy klasy,
- pomaganie w znalezieniu miejsca praktyk zawodowych, jeśli
jest tylko taka konieczność,
- branie udziału w zebraniu dla rodziców uczniów klas I w
szkole ponadpodstawowej, które bywa organizowane w ostatnich dniach sierpnia.
Podsumowując,
chciałabym jednocześnie zaprosić Państwa do bliższego indywidualnego kontaktu
ze mną, aby omówić propozycje wspólnych działań, które mogą być dla Państwa
swego rodzaju drogowskazem.
Zapraszam serdecznie – pedagog Ewa Bielawska,
pełniąca jednocześnie w SP w Gródku rolę doradcy zawodowego.
|