ZESPÓŁ SZKÓŁ W GRÓDKU, ul. Chodkiewiczów 18, 16-040 Gródek, woj. podlaskie
Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Braci M. i A. Chrzanowskich
ul. Chodkiewiczów 18, 16-040 Gródek, woj. podlaskie

odwiedzin: 358382 / dziś: 9 / teraz: 2






Zebrania i konsultacje



30 kwietnia 2020, czwartek

Poznajemy emocje - optymizm

Optymizm to postawa mentalna, która prowadzi nas do myślenia, że wszystko się ułoży.

– Pozwala nam zobaczyć pozytywną stronę sytuacji, które przytrafiają się nam aktualnie i tych, które zdarzą się w przyszłości.

– Optymizm daje potężną siłę motywującą do działania, również kiedy sprawy niepomyślnie się układają.

– Ułatwia zmierzenie się z przeciwnościami losu, ale także dzielne ich znoszenie.

– Osoba optymistyczna poszukuje różnych rozwiązań, co sprzyja rozwojowi kreatywności.

– Optymizm wyzwala radość życia.

–  Optymizm wyzwala i energetyzuje działanie.

 

Ale przecież nie zawsze jest kolorowo i pojawia się pesymizm. Charakteryzuje go:

– przewidywanie porażki,

– koncentracja na niepowodzeniach,

– negatywna ocena siebie, jako sprawcy przykrych wydarzeń,

– wycofanie się z aktywności, bo zadanie jest zbyt trudne i nie poradzimy sobie, co zniechęca do podnoszenia trudu.

 

Wydawałoby się, że myślenie optymistyczne ma same zalety, a pesymistyczne jest wyjątkowo szkodliwe. I co w takim przypadku możemy zrobić?

Nadmierny optymizm powoduje, że nie dostrzegamy trudności czy zagrożeń, co w konsekwencji może prowadzić do klęski. Natomiast szczypta pesymizmu umożliwia nam realistyczną ocenę szans na powodzenie, co może wpłynąć na wybór celów i zadań. Ułatwia też przewidzenie trudności i chroni poczucie własnej wartości, bo, uwzględniając porażkę, przygotowujemy się do niej i nie tracimy zaufania do siebie.

 

Martin Seligman zwrócił uwagę, że dziecko uczy się stylu myślenia, jaki prezentuje jego główny opiekun - najczęściej jest nim matka. To, w jaki sposób my dorośli interpretujemy nasze sukcesy i porażki, a także nagradzamy wytrwałość dziecka, a nie tylko jego sukcesy, jest bardzo ważne.

 

Na zakończenie, pamiętajmy o tym, by cieszyć się nawet z maleńkich sukcesów dziecka,
a niepowodzenia należy traktować jako kolejne zadanie, nad którym należy jeszcze popracować, wówczas dziecko z radością będzie podejmowało wyzwania, jakie niesie życie.

Na podstawie opracowania psycholog dr Marii Molickiej.

 

Propozycja gry dla całej rodziny na podsumowanie dnia: Samopoczucie lub samopoczucie – ruletka - wordwall

 


Erasmus+
MEN
e-dziennik
Mleko z KlasąMulti Sport
Mam 6 lat
Owoce w szkolePajacyk
Dziecko w sieci
Sieciaki



~ copyright © 2004-2025 Szkoła Podstawowa w Gródku ~ all rights reserved ~