Wielce Szanowni Rodzice!
W gimnazjum, do którego uczęszcza Państwa dziecko, wdrażamy już IV edycję programu profilaktyki palenia tytoniu pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
Palenie tytoniu to nałóg, na który jesteśmy najmniej uczuleni. Może dlatego, że 30% z nas, ludzi dorosłych – pali? To, że jest to pierwsza przyczyna najpoważniejszych chorób – nie budzi już żadnych wątpliwości!
Nam natomiast chodzi o Państwa dzieci.
Bądź więc uprzejmy - Szanowny Rodzicu – przeczytać nasz list do końca, bez względu na swoje poglądy na palenie i na fakt czy sam palisz, czy nie.
Czy Twoje dziecko próbowało palić?
A może już pali?
Może uważasz, że palenie dziecka to nie jest problem, gdyż masz inne poważniejsze sprawy?
PAMIĘTAJ:
- Palenie zaczyna się od spróbowania co zdarza się większości dzieciom i to nierzadko w bardzo młodym wieku.
- Niektórzy zaczynają eksperymentować z paleniem, a to może się przerodzić w systematyczne palenie i doprowadzić – tak, jak u ludzi dorosłych – do nałogowego palenia!
- Dzieci z rodzin, w których jedno z rodziców pali, dwukrotnie częściej ni ż dzieci z rodzin niepalących, stają się nałogowymi palaczami. Gdy obydwoje rodziców pali – to prawie pełne jest pojawienie się w rodzinie nowego palacza.
- Palenie wpływa nie tylko na pogorszenie zdrowia dziecka, lecz również na gorsze wyniki w nauce.
Dlaczego dzieci sięgają po papierosa?
Wpływ rówieśników i presja wywierana na innych jest ogromna.
Wpływ grupy może być wtedy niebezpieczny, gdy dziecko nie potrafi odmówić, powiedzieć „nie palę” i nie czuć się głupio z tego powodu.
Dziecko ma wrażenie, że paląc papierosa staje się dorosłym.
Aktorzy w filmach, idole w programach młodzieżowych, na koncertach itp. przedstawiają obraz palacza jako osoby dojrzałej, zadowolonej, pełnej humoru i fantazji, człowieka sukcesu. Któż z nas nie chciałby takim być? Ale to przecież tylko chwyt reklamowy! Palenie nie jest sposobem na sukces, wręcz przeciwnie – przysparza nam różnych problemów, zwłaszcza zdrowotnych.
Przykład jest zaraźliwy, zły przykład rodziców również.
Nasz program jest ukierunkowany na:
- Uczenie dzieci umiejętności odmawiania – co powinno wpłynąć na wzrost odporności na wpływy rówieśników;
- Uświadomienie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie;
- Kształtowanie szacunku do siebie; zdobywanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Nasz wysiłek bez Twojej pomocy i wsparcia, przyniesie niewielkie efekty. Spróbuj dokonać zmian również w swoich zachowaniach.
Przykład jest najbardziej zaraźliwy
Z poważaniem:
Dyrekcja Szkoły, koordynator szkolny programu – Ewa Bielawska, wychowawcy, pedagog szkolny |