6 marca 2015 roku w Gminnym Centrum Kultury w Gródku odbył się Wieczór Wspomnień pt.: „Harcerstwo w Gminie Gródek” przygotowany przez gimnazjalistów uczestników programu Youngster Olę, Kasię, Darię i Daniela pod opieką pani Małgorzaty Sapieżko.
Spotkanie miało na celu przedstawienie w skrócie historii Harcerstwa, które aktywnie działało przez wiele lat na terenie Gminy Gródek. Dzięki pokazowi zdjęć młodzi ludzie zgromadzeni na sali widowiskowej GCK mogli zobaczyć, jak wyglądali harcerze, czym się zajmowali lub jak wyglądało obozowe życie. Dorośli uczestnicy Wieczoru Wspomnień mieli okazję powspominać dawne czasy, posłuchać melodii towarzyszących harcerzom. Panie Nina Markiewicz, Irena Matysiuk, Elżbieta Greś i Irena Naliwajko opowiadały o swoich doświadczeniach związanych z Harcerstwem, o tym jak zostały harcerkami, jakie pełniły funkcje, czym zajmowały się prowadząc drużyny, jak Harcerstwo wpłynęło na ich życie. Wieczór uatrakcyjniły zabawne scenki dotyczące Harcerstwa, a osoby, które chciały sprawdzić swoje umiejętności mogły spróbować swoich sił w quizie, w którym trzeba było rozpoznać zwierzę po jego tropie lub ptaka po głosie, czy wyglądzie i w ten sposób można było otrzymać sprawność, np. przyrodnika. Spotkanie odbyło się w ramach konkursu „Ocalić od zapomnienia”.
Katarzyna Gryko prowadzi "wieczór wspomnień"
Daniel Sjargi prowadzi rozmowę z p.E.Greś,p.I.Matysiuk,p.I.Naliwajko,p.N.Markiewicz
Z tej okazji w naszej szkole zorganizowano apel, na którym wystąpili uczniowie Zespołu Szkół.
W programie były: piosenka w języku rosyjskim i języku angielskim
oraz scenki w języku białoruskim i również w języku angielskim.
Uczestnicy programu Youngster przedstawili scenkę pt.: "Rozmówki polsko - angielskie", czyli "Polish - English conversation". Bohaterami byli dwaj polscy uczniowie oraz brytyjscy nastolatkowie. Głównym problemem była lekka nieumiejętność porozumienia się między sobą, co wyglądało dość komicznie. Publiczność pękała ze śmiechu! Youngster'owcy postanowili przedstawić swoje działanie w konkursie organizowanym przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej w Warszawie.
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej dba o swoich podopiecznych -
uczniów uczestniczących w programie Youngster (2013 / 2014)
na zdjęciu uczniowie gimnazjum z 'prezentami' od Funduszu -
każdy dostał zeszyt i długopis :)
kartka z informacją o programie Youngster dla rodziców / fot. M.Sapieżko
uczestnicy programu Youngster / fot.M.Sapieżko
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI DO WARSZAWY
5 czerwca 2012 roku wybraliśmy się na wycieczkę do Warszawy. Była to nagroda za wygranie konkursu "Teenagers in Action" zorganizowaną przez program Youngster (dodatkowe zajęcia języka angielskiego w gimnazjum). Opiekę sprawowała nad nami pani Małgorzata Sapieżko. Wszyscy bardzo się ekscytowali, darmową, wycieczką do stolicy – wszystko sponsorował Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. Z Białegostoku wyruszyliśmy pociągiem o 6.00, a o 9.00 byliśmy już na miejscu. Na peronie przywitali nas przedstawiciele fundacji. Każdy dostał bilety i już po chwili jechaliśmy metrem do hostelu, gdzie zostawiliśmy nasze bagaże. Piechotą udaliśmy się do Centrum Kopernika, po drodze widzieliśmy Pałac Prezydencki oraz ogród na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie chwilę odpoczywaliśmy podziwiając zieloną przestrzeń i panoramę miasta. Niestety okazało się, że nie odwiedzimy Centrum, jednak nie ostudziło to naszego entuzjazmu. Zjedliśmy obiad, aby nabrać sił. Po posiłku pani przewodnik oprowadziła nas po Zamku Królewskim, gdzie dowiedzieliśmy się wiele faktów z historii Polski, m.in. o królu Stanisławie Auguście Poniatowskim. Kolejnym punktem wycieczki były Łazienki Królewskie, gdzie mogliśmy podziwiać pałac na wyspie. Współczesną atrakcją była grająca ławka z muzyką Chopina. Wieczorem - Teatr 6 Piętro. Spektakl pod tytułem "Edukacja Rity" z Piotrem Fronczewskim i Małgorzatą Sochą zrobił na wszystkich wrażenie, aktorzy świetnie grali. Po wyczerpującym dniu pojechaliśmy do hostelu, jednak już o 8.00 musieliśmy udać się do budynku fundacji, aby zjeść śniadanie i spotkać się z prezesem organizacji. Po posiłku wszyscy byli syci, a na stole nadal było wiele jedzenia, więc zrobiliśmy kanapki na cały dzień. Potem pojechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie poznaliśmy wiele szczegółów oraz życiorysy bohaterów powstawnia i obejrzeliśmy krótki film w technologii 3D. Następnie pojechaliśmy autobusem na Powązki, gdzie spędziliśmy godzinę. Ostatnim punktem wycieczki było Muzeum Narodowe, gdzie mogliśmy obejrzeć wystawę "Od Faraona po Lady Gagę". Po zwiedzaniu zjedliśmy smaczny obiad w pobliskiej restauracji. Wspomienia z tej wycieczki na pewno pozostaną z nami na długo.
Uczniowie z Gimnazjum im. Rodu Chodkiewiczów w Gródku
opiekun Małgorzata Sapieżko
W Muzeum Narodowym, fot.M.Sapieżko
Na Powązkach, fot.M.Sapieżko
W Muzeum Powstania Warszawskiego, fot.M.Sapieżko
Śniadanie w siedzibie Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej z prezesem p.Markiem Zagórskim i p.Krzysztofem Lipińskim - Zastępcą Dyrektora Generalnego (na zdjęciu), fot.M.Sapieżko
Grająca ławeczka w Łazienkach fot.M.Sapieżko
Przed Belwederem, fot.M.Sapieżko
Gimazjaliści pozują przy zdjęciach / galerii ulicznej przedstawiających p.Leona Tarasewicza i jego prace, fot. M.Sapieżko
Uczniowie z Publicznego Gimnazjum w Gródku
laureatami ogólnopolskiego konkursu „Teenagers in action” (program Youngster)
Trzecioklasiści z Gimnazjum: Kasia Iwaniuk, Piotr Kubiak, Iza Malesza, Daria Ostapczuk, Patrycja Slusarz, Ania Szewczyk uczęszczający na dodatkowy język angielski w ramach programu Youngster (http://youngster.pl/) wygrali ogólnopolski konkurs organizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwo Macmillan. W konkursie uczestniczyło 35 szkół z całej Polski.
Praca konkursowa – film - jest sprawozdaniem z działań, jakie przeprowadzili uczniowie w Publicznym Gimnazjum i w Gródku. W ramach działań gimnazjaliści debatowali pod hasłem „Czy młodzież jest niekulturalna?”, przeprowadzili i nakręcili wywiady z dyrektor i nauczycielami Gimnazjum oraz pracownikami GCK, w których pytali osoby dorosłe o to jaka jest młodzież. Nakręcili scenki przedstawiające niekulturalne zachowania młodych osób.
W nagrodę gimnazjaliści z opiekunem, panią Małgorzatą Sapieżko, spędzą dwa czerwcowe dni w Warszawie.
Małgorzata Sapieżko
nauczyciel prowadzący zajęcia języka angielskiego w ramach programu Youngster
Sprawozdanie z debaty pod hasłem "Czy młodziez jest niekulturalna?"
debata była przygotowana w ramach konkursu
"Teenagers in action"
organizowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej
7 marca o godzinie 8.00 w Publicznym Gimnazjum w Gródku rozpoczęła się debata na temat „Czy młodzież jest niekulturalna”. Uczniowie sami zdecydowali, że chcą na ten temat rozmawiać. W dyskusji wzięli udział uczestnicy konkursu Teenagers in action (Młodzież w działaniu) z programu Youngster. Spotkanie rozpoczęła Anna Szewczyk
z kl. III A, której powierzono funkcję Marszałka. Przedstawiła osoby biorące w debacie. Następnie wprowadziła w temat zgromadzonych na sali uczniów i nauczycieli. W kolejnej części spotkania mogliśmy obejrzeć prezentację multimedialną dotyczącą zachowania młodzieży. Potem dyskutanci zapre-zentowali swoje argumenty „za” i „przeciw” tezie. Magda Szere-meta, Mateusz Czemiel, Kewin Klimkiewicz i Patrycja Slusarz opowiedzieli się za tezą. W swoich wystąpieniach mówili o tym, że młodzi ludzie nadużywają wulgaryzmów, nie kłaniają się doro-słym, nie ustępują miejsca w środkach komunikacji, nie przepusz-czają starszych w drzwiach. Przeciwnicy tezy – Daria Ostapczuk, Katarzyna Iwaniuk, Izabela Malesza i Piotr Kubiak podawali kontrargumenty. Złe zachowanie tłumaczyli tym, że nastolatkowie biorą przykład z dorosłych. Na zachowanie mają również wpływ zmiany, zachodzące w organizmie w czasie dorastania. Następnie głos oddano publiczności. Najpierw wypowiadali się uczniowie, niestety, niewielu z nas zdecydowało się zaprezentować swoje zdanie. Potem do dyskusji włączyli się nauczyciele. Nawiązywali do wypowiedzi debatujących, a także poruszali wiele innych pro-blemów. Na koniec zarządzono głosowanie. Okazało się, że więk-szość z obecnych na sali zgadza się z tezą, że młodzież jest niekul-turalna. Oczywiście nie można uogólniać, gdyż wśród nas jest wiele kulturalnych osób. Debatę zorganizowała pani Małgorzata Sapieżko i uczniowie uczęszczający na dodatkowe lekcje języka angielskiego w ramach programu YOUNGSTER.
sprawozdanie opracowała Ola Gryko
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczął w roku szkolnym 2011/2012 5 edycję programu Youngster.
Celem programu jest wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich
w dostępie do szkół ponadgimnazjalnych w miastach poprzez stworzenie chętnym uczniom
możliwości uczestniczenia w dodatkowych, dobrowolnych zajęciach polepszających znajomość języka angielskiego.
Fundacja EFRWP w ramach programu finansuje podręczniki, pomoce dydaktyczne do biblioteki szkolnej,
program szkoleń dla nauczycieli, nagrody dla najlepszych uczniów, a także wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia.
Uczniowie płacą za zajęcia 5 zł miesięcznie. Zebrane pieniądze nauczyciel prowadzący wykorzystuje przede wszystkim na pomoce dydaktyczne.
W bieżącym roku szkolnym 2011/2012 z programu korzysta ponad 4 tys. uczniów z 145 szkół gimnazjalnych
na terenach wiejskich.
Uczniowie klas trzecich Publicznego Gimnazjum w Gródku po raz trzeci uczestniczą w programie.
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach, w sumie 22 osoby korzystają z programu.
Każda grupa realizyje 3 dodatkowe godziny języka angielskiego tygodniowo.